top of page

האם חשוב לשוחח?

פעמים רבות אני שומעת מזוגות שיושבים אצלי בקליניקה על פערים בין הציפיות לגבי שיחות מעמיקות בין בני הזוג. שמרית ויובל למשל הם זוג בגיל ה-30 עם שני ילדים בני שנתיים וחמש. יובל בעלים של חנות צעצועים ושמרית מעצבת תכשיטים במשרה חלקית. כשיובל מגיע הביתה בכל ערב כל המשפחה יושבת לאכול יחד, יובל מקלח ומרדים את הילדים בזמן ששמרית מסיימת כמה מטלות בית אחרונות. כשהבית נעשה שקט הם מתיישבים יחד מול הטלוויזיה וצופים יחד בסדרה האהובה עליהם. שמרית מעוניינת בשיחות מעמיקות יותר, היא פנתה אלי באחת הפגישות ושאלה: "כל היום אנחנו עסוקים בעבודה ובילדים כשסוף סוף מגיע הערב וזה הזמן של שנינו יחד, הוא מעדיף לצפות בטלוויזיה במקום לדבר, אני לא מבינה, תקשורת היא לא הדבר הכי חשוב במערכת יחסים"?

התשובה שלי היא כן ולא. אני אסביר, כן- תקשורת היא מרכיב חשוב בכל מערכת יחסים, לא- שיחות הן לא צורת התקשורת היחידה האפשרית. שיחות על מי לוקח את הילדים לגן, מתי הולכים לבקר את ההורים ומתי הזמן לקחת את הרכב למוסך הן חשובות אך הן לא סוג התקשורת אותה מבקשת שמרית. שמרית מעוניינת בתקשורת מקרבת, היא רוצה לחוש בחיבור המיוחד בינה לבין בן זוגה. עבורה שיחות מעמיקות הן הדרך להרגיש את החיבור המיוחד והייחודי הזה. גם כאן אנחנו שונים ולצערי הרבה פעמים זוגות חשים תסכול סביב נושא זה. ישנם אנשים שאינם מילוליים, הם יעשו מאמץ לתקשר באמצעות שיחות אך לצד השני זה עדיין לא יהיה מספיק. החדשות הטובות הן שישנן צורות רבות של תקשורת שהן לא פחות מעמיקות וחשובות. יש אנשים שמבטאים את עצמם בצורה הטובה ביותר באמצעות הכשרונות או התשוקות שלהם כמו מוזיקה, מגע, הומור, אוכל, סדר וניקיון ועוד. למשל מוזיקאי שאוהב מאד את בת זוגו וחושף אותה ליצירות שהוא אוהב, מנגן עבורה על גיטרה מנגינה שכתב במיוחד בשבילה, אישה שמראה את אהבתה באמצעות מגע ובכל ערב מעסה את הכתפיים והרגליים התשושות של בן זוגה, גבר שדואג לארוחת צהריים ארוזה בקופסא כדי שלאשתו תהיה ארוחה חמה במשרד. כל הדרכים האלה הן ביטוי לאהבה, התחשבות ושיתוף ברבדים העמוקים ביותר. זה בכלל לא מובן מאליו להכניס מישהו אחר לתשוקות הכי כמוסות שלנו. כדאי לאפשר לעצמנו לראות את הביטויים השונים לאהבה מבני זוגנו ולזכור, העובדה שאנחנו מתבטאים היטב מילולית לא אומרת שגם בן זוגנו מוכשר בכך.

לאחר כמה מפגשים שמרית אמרה שהיא מצאה את המקומות בהם יובל מתקשר עמה, צורות תקשורת שהיא לא שמה לב אליהן בעבר. היא שמה לב לכך שהוא תמיד מתייעץ איתה לגבי כל החלטה שהוא לוקח בין אם היא קטנה או גדולה וזה גרם לה להרגיש חשובה ומעורבת בחייו, היא ראתה שיש לו מחברת ובה רעיונות שונים לחופשה משפחתית והם שוחחו על היעד הבא שלהם לחופשה. אך עדיין שמרית חשה לא מסופקת וטענה שהיא מעוניינת בשיחות מעמיקות יותר. בצורת התקשורת החדשה שהם למדו לבצע במסגרת המפגשים שלנו, הם העלו את הצרכים שלהם בסביבה נטולת שיפוט וביקורתיות ומצאו פתרון ששניהם היו מרוצים בו. יובל הודה שהוא זקוק ליותר דיבוב, קשה לו להעלות נושאי שיחה סתם כך, אך אם הם כבר מדברים על נושא מסוים הוא מוצא שיש לו הרבה מה לומר. שמרית בחרה בחפץ לב להעלות נושאים, לשאול שאלות ; שניהם, שוחחו על העולם הפנימי זו של זה. יובל שיתף את שמרית בנושאים שנמנע מהם בעבר מאחר וחשב שלא יעניינו את שמרית ושמרית גילתה ששיחות על פוליטיקות המשרד בעבודתה יכולות לעניין את יובל. הם ניסו לשתף זה בחיים של זו ועדיין נהנו מצפייה משותפת בטלוויזיה.

תקשורת הינה מרכיב חשוב במערכת היחסים אך חשובה יותר היכולת של כל אחד מבני הזוג לחוש שמקבלים אותו כפי שהוא, רואים מיהו באמת ואוהבים אותו.

לפעמים קשה לנו לראות את האחר כי אנחנו תקועים במה שאנחנו רוצים שיהיה וזה מסתיר לנו מלראות את מה שכן יש. לפעמים אנחנו לא יודעים לתקשר את רצונותינו בצורה ברורה, בריאה ומניעה לפעולה דבר הגורם להרבה תסכול שמופנה פנימה כלפי עצמנו או החוצה כלפי בן הזוג. מערכת יחסים היא איבר חי ונושם המתפתח וצומח בהתאם להשתדלותנו וטיפוחינו - אם אתם רוצים ללמוד לתקשר טוב יותר, לקבל כלים לעשות זאת בצורה הטובה ביותר עבורכם - צרו קשר עוד היום!

שלכם,

שרון לב צוקרמן

bottom of page